Aan de slag

Benieuwd waar jij staat op het gebied van communicatie over duurzaamheid? Vul de vragenlijst in en ga meteen aan de slag!

Vragenlijst:

Vraag 1 van 8
Ben je bekend met duurzaamheid ?

Duurzaamheid betekent aandacht hebben in alle activiteiten voor de behoeftes van de huidige generatie én de toekomstige generaties. Met aandacht bedoelen we dat de sector en de bedrijven anders gaan werken: dat je gaat letten op sociale en ecologische effecten van de productie en gebruik van textiel. Hoe jij producten inkoopt heeft effect op de keten: goedkope materialen kunnen wel eens betekenen dat bepaalde werknemers zeer laag loon ontvangen, bijvoorbeeld. Duurzaamheid betekent dus dat je op een andere manier om moet gaan met jouw af- en toeleveranciers in de gehele keten. 

Ja
Nee
NAAR VRAAG 2 ➞
Vraag 2 van 8
Hebben jullie duurzame merken/producten in je winkel/collectie?

Denk bij duurzame producten aan producten met een keurmerk op bepaalde duurzaamheidthema’s, of bijvoorbeeld aan producten gemaakt van gerecyclede of biologische materialen of met extra aandacht voor sociale omstandigheden. 

 

Ja
Nee
NAAR VRAAG 3 ➞
Vraag 3 van 8
Let jij op kostenbesparingen die goed zijn voor het milieu, zoals spaarlampen of LED, betere verpakkingen of minder gebruik van plastic tasjes in de winkel?

Er zijn veel manieren om te beginnen met het verduurzamen van je bedrijf. Een relatief makkelijke stap, omdat het kosten bespaart en beter voor het milieu is, is energiebesparing op het hoofdkantoor en in de winkels. Energiebesparing helpt het klimaat, voorkomt vervuiling en spaart kostbare grondstoffen. Maar dit is niet de enige milieumaatregel die binnen handbereik ligt voor kledingbedrijven. Denk ook aan het zuiniger verpakken van producten of het niet meer aanbieden van plastic tasjes in de winkel.

Ja
Nee
NAAR VRAAG 4 ➞
Vraag 4 van 8
Kunnen jouw klanten hun oude kleding en textiel in de winkels inleveren?

Alleen al in Nederland wordt er jaarlijks 135 miljoen kilo kleding weggegooid. Hiervan wordt een groeiend aandeel, inmiddels zo’n 70 miljoen kilo, ingezameld voor hergebruik en recycling. Ook zien sommige kledingmerken zelf de voordelen van inzameling in en geven ze kortingsbonnen aan consumenten die oude kleding terugbrengen naar de winkel. Een mogelijkheid is om een collectie te maken van gerecycled materiaal. 

Ja
Nee
NAAR VRAAG 5 ➞
Vraag 5 van 8
Leeft duurzaamheid bij jouw medewerkers?

Hier wordt bedoeld: is er draagvlak bij de medewerkers op gebied van duurzaamheid (zoals het milieu en sociale issues als leefbaar loon of werkomstandigheden in de toeleveringsketen)? En willen zij klanten graag iets vertellen over duurzaamheid?  

Ja
Nee
NAAR VRAAG 6 ➞
Vraag 6 van 8
Ik heb een duidelijk duurzaamheiddoel voor ogen voor mijn merk en/of winkel

Met een duidelijk duurzaamheiddoel bedoelen we een ambitie, gecombineerd met een tijdspad en acties om de gestelde doelen te gaan halen. 

Ja
Nee
NAAR VRAAG 7 ➞
Vraag 7 van 8
Heb jij een antwoord paraat op de vragen van consumenten over bijvoorbeeld kinderarbeid of het Rana plaza incident?

Rampen en crises zoals de instorting van het Rana Plaza in Bangladesh staan de meesten nog vers in het geheugen. Kinderarbeid, leefbaar loon en watervervuiling zijn maar een paar onderwerpen waar de textiel- en kledingsector bijna dagelijks mee te maken heeft.
Dergelijke rampen en onhoudbare situaties laten zien dat er structureel iets niet klopt in een (productie)keten. Actie is nodig: actie van alle schakels uit de textiel- en kledingsector, ook in Nederland. Het is een cliché, maar een betere wereld begint bij jezelf. Weet als bedrijf wat je er van vindt en wat je eraan doet. Een volgende  stap is om het vervolgens intern helder te communiceren, zodat alle medewerkers weten hoe ze op dit soort vragen kunnen antwoorden.  

Ja
Nee
NAAR VRAAG 8 ➞
Vraag 8 van 8
Vertel je wat je doet op het gebied van duurzaamheid?

Met vertellen denken we aan het communiceren op je product en op de winkelvloer. Dit kan bijvoorbeeld door middel van posters, door gebruik te maken van de website of hangtags aan de kleding.  

Ja
Nee
NAAR DE RESULTATEN ➞
DIRECT NAAR DE TOOLS ➞

Overzicht

Duurzaamheid: wat betekent het voor jou?

Voordat je over duurzaamheid communiceert, is het belangrijk om te weten wat duurzaamheid is. Wat betekent duurzaamheid eigenlijk voor jouw bedrijf? Loop vier simpele stappen door en leg de basis voor effectieve communicatie Lees verder ›

Bepaal jouw doelgroep

Iedere klant denkt weer anders over duurzaamheid. Daar moet je rekening mee houden als je op de winkelvloer wilt vertellen over duurzaamheid. Er zijn verschillende profielen die aan de klanten en consumenten gekoppeld kunnen worden. Bij de profielen horen verschillende manieren om hen effectief te informeren. Weet wie je klant is en bij welk profiel hij hoort. Loop vier simpele stappen door en bepaal jouw doelgroep met bijbehorend(e) profiel(en) voor communicatie Lees verder >

Stel jouw duurzaamheidstrategie op

Een duurzaamheidstrategie geeft als basis houvast, structuur en focus als je gaat communiceren. Een goede strategie is het startpunt voor een slagvaardige duurzaamheidsaanpak en krachtige duurzaamheidscommunicatie. Loop vier simpele stappen door en stel jouw eigen duurzaamheidstrategie op Lees verder >

Bepaal jouw communicatiemiddelen 

Als je jouw strategie en doelstellingen hebt bepaald dan komt het aan op de communicatie. Je kunt verschillende communicatiemiddelen inzetten om je verhaal over duurzaamheid te vertellen. Belangrijk is de vraag: wie wil ik wat vertellen? De volgende stap is daar een passend middel bij zoeken Lees verder >

Betrek jouw medewerkers

Medewerkers zijn erg belangrijk bij verduurzaming. Om zelf acties te kunnen ondernemen en om het verhaal van de organisatie te vertellen. Bovendien zijn medewerkers meer betrokken bij hun bedrijf als het maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dat blijkt ook uit onderzoek (zie de Kennisbank). Om die reden is het betrekken van medewerkers ook onderdeel van duurzaamheidrichtlijnen als ISO 26000 en GRI. Loop vier simpele stappen door en betrek je medewerkers op het hoofdkantoor en op de winkelvloer Lees verder >

Ga effectief om met een crisis

Je werkt hard aan duurzaamheid in jouw bedrijf of keten en dan: crisis! Een crisis kan ieder moment plaatsvinden: de ingestorte fabrieken in Bangladesh staat menigeen nog op het netvlies. Hoe ga je daar mee om? Welke stappen moet je ondernemen, zodat je op een eerlijke en transparante manier om gaat met alle aandacht? Loop vier simpele stappen door en kom beter uit de crisis Lees verder >

Stel vast welke keurmerken of initiatieven bij jou passen

Er zijn op het gebied van duurzame textiel en kleding veel keurmerken, maar welke past bij je bedrijf of bij je merk? Loop vier simpele stappen door en kom er achter welk keurmerk het beste bij je organisatie past Lees verder >

Stel jouw communicatieboodschap op

Stel een goede basistekst op, waarin je op een aansprekende en heldere manier uitlegt welke duurzaamheidinitiatieven er in jouw organisatie zijn. De basistekst geeft ook weer wat de voortgang is op duurzaamheid en waar je nog tegenaan loopt. Check hiervoor ook Crisismanagement. Loop simpele stappen door en stel jouw eigen basisboodschap voor communicatie over duurzaamheid op Lees verder >