Duurzame modeconsumptie van Nederlandse jongeren

Rapport maart 2015 (pdf)

Van: GfK/ CREM BV

Waarom lezen?
Dit rapport beschrijft de resultaten van het onderzoek naar duurzame modeconsumptie van Nederlandse jongeren. Het bevat belangrijke informatie over deze doelgroep. 

Waarom onderzoek?
De textiel- en kledingsector staat voor grote uitdagingen als het gaat om duurzaamheid. Jongeren zijn hierin belangrijke spelers. Zij kopen niet alleen vaker en meer kleding, maar blijven ook nog hun leven lang kledingconsument. Inzicht krijgen in het consumptiegedrag van deze consument kan grote voordelen hebben. Hoewel de houding van deze consumenten ten opzichte van duurzame producten positief is, uiten zij dit niet altijd door duurzaam aankoopgedrag. 

Wat is onderzocht?
Eind 2013 bleek uit onderzoek onder Zweedse jongeren dat maar liefst 34% bereid was om duurzame kleding te kopen indien hun voornaamste belemmeringen, prijs en beschikbaarheid, worden weggenomen. Maar geldt dit ook voor Nederlandse jongeren? In 2014 vond een groot internationaal onderzoek plaats onder jonge consumenten (16- 35 jaar) in de UK, US, Duitsland, Zweden en in Nederland.