Meest gestelde vragen

 

Duurzaamheid en duurzame ontwikkeling

Wat betekent duurzaamheid?

Duurzame ontwikkeling, duurzaam, duurzaamheid: allemaal termen die in onze visie zijn afgeleid van de bekende Brundtland definitie: “Ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie zonder de mogelijkheden voor toekomstige generaties in gevaar te brengen”. Duurzaamheid staat voor werken aan structurele veranderingen zodat alle mensen voldoende mogelijkheden hebben voor een leefbaar bestaan, met zorg en aandacht voor dier en milieu. Dat geldt voor ons hier en nu, maar ook voor mensen daar en later. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is hierin een veel gehoorde term en gaat over het toepassen van duurzame ontwikkeling in een commerciële omgeving. Zowel duurzaamheid als MVO zijn geen eenvoudige onderwerpen om ter sprake te brengen. Het helpt dan ook om duurzaamheid of MVO persoonlijk te maken. Zie bijvoorbeeld de vier stappen die laten zien wat duurzaamheid en MVO voor jou betekent of hoe je het verhaal kunt vertellen aan jouw klant.

Transparantie? Wat bedoel je daarmee?

Met transparantie wordt bedoeld dat je inzicht geeft in jouw keten aan anderen. Dus dat je weet waar jouw producten vandaan komen. Dat je weet wat de omstandigheden zijn voor mens, dier en milieu op de plek van herkomst van jouw producten en materialen.
De roep om transparantie vormt mede de basis van het Plan van Aanpak. Een transparante sector worden is een initiatief van de sector zelf en zeker geen gemakkelijk opgave. Maar iedere stap die we zetten helpt om de transparantie te vergroten. Een eerste stap is vaststellen waar jij je bevindt in de textiel- en kledingketen: bekijk hiervoor de infographic.

Duurzaamheid? Wat is het probleem eigenlijk en hoe groot is het?

Rampen als de instorting van het Rana Plaza in Bangladesh staan de meesten nog vers in het geheugen. Kinderarbeid, leefbaar loon en watervervuiling zijn maar een paar onderwerpen waar de textiel- en kledingsector bijna dagelijks mee geconfronteerd wordt. Dergelijke rampen en onhoudbare situaties laten zien dat er structureel iets niet klopt in de (productie)keten. Actie is nodig: actie van alle schakels uit de textiel- en kledingsector, ook in Nederland. Actie ondernemen op duurzaamheid biedt ook kansen: het kan jouw imago of reputatie verbeteren en het geeft een verhoogde kans op winnen van aanbestedingen van de overheid. Negeren of ontkennen is gewoon geen optie: de druk van zowel de politiek, als NGO’s en zelfs de consument is hoog én terecht. Door samen te werken in alle open- en eerlijkheid kunnen we structurele verbeteringen op sociaal, ecologisch en economisch gebied realiseren in de textiel- en kledingsector.
Hierbij hoort ook open en eerlijk communiceren naar klanten. Deze website is dan ook één van de resultaten van het Plan van Aanpak.

 

Communicatie over verduurzaming

Wat verstaan we onder communicatie?

Alles van interne tot externe communicatie voor en door jouw bedrijf.

Wat als ik communiceer over duurzaamheid, maar niet helemaal eerlijk ben?

Greenwashing is een term die aangeeft dat een bedrijf wel vertelt dat het aandacht heeft voor MVO en duurzaamheid, maar feitelijk niets doet. Er zijn genoeg voorbeelden waar bedrijven van alles riepen over hun duurzaamheidsbeleid, niets deden en publiekelijk werden aangesproken. Greenwashing is echter niet nodig en creëert grote risico's. Open en eerlijk communiceren is dus van groot belang en ook goed mogelijk! De tool Communicatiestrategie of de tool Duurzaamheid: wat betekent het voor jou? helpen je te bepalen wat duurzaamheid voor jou betekent. Begin jouw verhaal door te vertellen over het proces dat jouw bedrijf doorloopt en wees ook eerlijk en helder als je er nog niet bent. Duurzaamheid betekent een transitie of verandering waar structurele veranderingen worden gerealiseerd. Het Plan van Aanpak gelooft in het maken van stappen in de goede richting: iedere stap is er één!

Eigenlijk wil ik niet over duurzaamheid communiceren: het is nog niet goed genoeg. Wanneer is het beste moment om te beginnen?

Duurzaamheid en het aanbrengen van veranderingen in jouw bedrijf is een proces. Juist in duurzaamheidscommunicatie is het belangrijk om ook kleine stappen te communiceren. Begin dus gewoon, maak keuzes, doe de dingen goed, wees eerlijk en open en vertel je verhaal!

 

Gebruik van deze website

Voor wie is deze site?

De site is opgezet door en voor deelnemers van het Plan van Aanpak, maar toegankelijk voor iedereen in de textiel- en kledingsector die wil communiceren over zijn duurzaamheidsactiviteiten. De site biedt informatie voor bedrijven die een eerst stap willen zetten, als bedrijven die al een heel eind op weg zijn met duurzaamheid.

Waar begin ik?
Net begonnen? Bekijk dan eerst de tool Duurzaamheid: wat betekent het voor jou? en zet de eerste stap! Al een eind op weg? Vul dan de vragenlijst in en zie wat je mogelijk nog meer kunt doen in het professionaliseren van je communicatie op duurzaamheid. Vind inspiratie bij collega´s en bedrijven die je kunnen helpen bij jouw initiatieven en activiteiten op duurzaamheid.

Wat kan ik met de site?

De site biedt formats, checklists, tools, handige tips & tricks en onderzoeken over de communicatie over duurzame textiel. Alles draait om effectieve communicatie met de consument over duurzame kleding. Deze site is dan ook gericht op praktische toepassing in jouw bedrijf en op de winkelvloer. We helpen je met vragen als
“Wat moet ik doen als de klant vragen stelt die ik niet kan beantwoorden?”, “Hoe moet ik communiceren, als ik bezig ben met verduurzamen, maar nog niet alles op orde heb?” of
“Hoe betrek ik mijn winkelpersoneel om mijn boodschap over te brengen?”.

Je kunt zelf ook een bijdrage leveren, door bijvoorbeeld de gezamenlijke kennis te vergroten door onderzoeken of uitkomsten van steekproeven (testen) toe te voegen aan de kennisbank of door uw ervaringen te delen op dit platform. Stuur dan een e-mail naar fashion@schuttelaar.nl.

 

Plan van Aanpak

Wat is het Plan van Aanpak?

Het 'Plan van Aanpak Verduurzaming Nederlandse Textiel- en Kledingsector' is ontwikkeld voor en door de textiel- en kledingindustrie en heeft als doel het verduurzamen van textiel- en kledingindustrie. Het richt zich op de gehele keten. Het  daagt deelnemers uit naar vermogen mee te doen en samen en ieder voor zich te werken aan verduurzaming van de sector. Eigenaren van het Plan van Aanpak zijn de drie Nederlandse brancheorganisaties op het gebied van textiel en kleding, Inretail, Modint en VGT. Er zijn 10 werkgroepen, die onder leiding van Jolande Sap en MVO Nederland werken naar het einddoel: verduurzaming van de textiel- en kledingsector. 

 

Kleding

Wat bedoelen we met duurzame textiel en kleding?

Er is steeds meer textiel dat wordt geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu. Met bijvoorbeeld keurmerken kan je laten zien dat er aan gewerkt wordt. Zij controleren ook dat het echt gebeurd. Er zijn veel verschillende keurmerken en initiatieven waaraan je kunt herkennen of er aandacht is voor duurzaamheid. Bekijk hiervoor de tool Stel vast welke keurmerken bij jou passen. Het is goed om te weten dat duurzaam niet altijd betekent dat het duurder is.  Om je wat achtergrondinformatie te geven hebben we  verschillende onderzoeken verzameld die ingaan op duurzaamheid en koopgedrag. Bezoek ook eens de feiten pagina.