Zeeman: consument kiest voor biologisch rompertje

De consument koopt duurzaam textiel als vervanger van niet-duurzaam textiel. Op de Point of Sale (PoS)-materialen moet dan wel duidelijk gecommuniceerd worden over de voordelen. Een test van Zeeman toont aan dat de consument kiest voor een duurzaam, maar duurder product, mits zij gewezen wordt op het duurzame én kwalitatief hoogstaande karakter van het product. De consument koppelt duurzaam vaak aan goede kwaliteit, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Wanneer de boodschap op de PoS-materialen meerdere aspecten belichtte naast duurzaamheid, zoals kwaliteit of pasvorm, werd er een hogere afzet van duurzaam textiel gerealiseerd.

Zeeman heeft de introductie van nieuwe rompers van biologisch katoen getest in winkels met en winkels zonder communicatie over duurzaamheid en kwaliteit van het product. De betreffende rompers zijn duurder dan de reguliere rompers en hebben een andere samenstelling (stretch). Gerichte communicatie bestaat uit duidelijke schapkaarten en posters. Uit de test bleek dat winkels die communiceren over het biologisch katoen meer rompers verkochten. De afzet van reguliere rompers neemt af: de consument kiest bewust. Consumenten lijken dus bereid te zijn meer te betalen voor een duurzaam en kwalitatief hoogwaardig product. Gerichte communicatie vergroot de bereidheid van de consument om te kiezen voor een duurzaam product.

Nieuwsgierig wat Zeeman nog meer doet op het gebied van duurzaamheid? MVO verslag Zeeman

Claudia Sträter: Share Your Clothes-Winkel HaVeP: Inzicht in goede arbeidsomstandigheden